Szkoła średnia

 

Nagrane taśmy, piosenki, komiksy, obcojęzyczne czasopisma i gazety są znane nauczycielom, a wykorzystanie ich na lekcji przekonało wielu, w tym również mnie, że ich efektywność jest tak ogromna, gdyż odnoszą się do codziennego życia. Sądzę, że spośród tych środków piosenki są materiałem dydaktycznym, który najbardziej trafia do uczniów. Zauważyłam, że wprowadzenie nowej piosenki spotykało się z dużym zainteresowaniem, zarówno w grupach młodszych dzieci, uczniów szkół średnich, jak i dorosłych, uczących się języka angielskiego na kursach. Zaczęłam więc kolekcjonować piosenki, jak również literaturę na ten temat. Odkryłam, że powstało wiele piosenek skonstruowanych dla danej, potrzebnej w nauczaniu, struktury. Próbując je wykorzystać zauważyłam, że sztuczność, z jaką zostały stworzone jest również zauważana przez uczniów. Nie są więc one tak efektywne. Uczniowie wolą pracować z piosenkami, których wykonawców znają, a autentyczna kulturowa ich zawartość bardziej do nich przemawia. Nie twierdzę, że wszystkie problemy związane z motywacją mogą zostać rozwiązane przez wprowadzenie piosenek, ale śpiewanie czy słuchanie ich jest na pewno jedną z czynności, która spotyka się z entuzjazmem i jest przyjemnym sposobem poznawania obcej kultury. Szczególną uwagę należy skierować na wybór piosenek. Trzeba poznać zainteresowania uczniów i dostosować do nich piosenki. Melodia musi być łatwa i przyjemna w odbiorze, a informacje interesujące dla odbiorcy. Oczywiście, nie wolno zapominać, że wykorzystujemy piosenki jako narzędzie do nauki języka obcego. Uczniowie zabiorą piosenki ze sobą poza klasę i będą je odtwarzać, często dla przyjemności. Im bardziej ciekawa piosenka, tym częściej będą po nią sięgać. Piosenek nie można zapomnieć. W przeciwieństwie do ćwiczeń typu "drill", które uciekają z pamięci, gdy tylko uczeń wyjdzie z klasy, piosenka pozostaje i zostaje włączona do kulturowego świata ucznia.

 

Nauczyciel może wykorzystać piosenki w różnych etapach lekcji i z powodzeniem zaadaptować je do:

- wprowadzania nowych struktur, przypomnienia i praktyki już poznanych,

- wprowadzania nowego słownictwa i powtórzenia już znanego,

- tłumaczenia i ćwiczenia wymowy,

- zaprezentowania najważniejszych aspektów kultury danego języka,

- sprowokowania dyskusji i ćwiczeń słuchowych.

Piosenki można też wykorzystać jako odprężające przerwy w ćwiczeniach lub jako ćwiczenia przed czytaniem lub pisaniem.

Scenariusz lekcji z wykorzystaniem materiałów audio. Piosenka zespołu "Savage Garden" pt. Truly Madly Deeply

Gramatyka: Czas Future Simple + przysłówki

Funkcja: wyrażenie przyszłości, obietnice 

Ćwiczenia przed słuchaniem

1. Uczniowie otrzymują tekst z informacjami o pierwszym albumie grupy "Savage Garden". Ich zadanie polega na znalezieniu odpowiedzi na pytania umieszczone pod tekstem.

THEIR DEBUT ALBUM - the self-titled "SAVAGE GARDEN"

Their debut self-titled album was released in America on April 15, 1997. The 24th March , 1997 saw the release of the debut album from two of Australia's 1s finest new songwriters: Darren Hayes and Daniel Jones that created Savage Garden.

The self titled album was produced by arguably the most successful first album producer in the local music scene, Charles Fisher, and was mixed by the Chris Lord Alge. It was recorded entirely in Australian studios.

This album was in fact recorded entirely in Sydney and all (except for several remixes done by English producer Mike Pela (Sade, Fine Young Cannibals) at Whitefield Studios, New York) was mixed entirely in Gotham Studios in the hills surrounding Melbourne, by an American, but one who seems to have spend more time in Australia than in the USA in the last few years.

The album also features the talents of local musicians, Terapie Richmond (D.I.G), Alex Hewitson (Swoop) and Rex Goh and the string orchestrations are by the infamous Sydney muso Jackie Orzaczky.

Australia's SAVAGE GARDEN created history on the 1st April, 1997 when their self-titled album debuted onto both the national (Australian) ARIA and AMR charts at number 1, while their third single TRULY MADLY DEEPLY also hit in the number 1 spot on the both national singles charts, being the first Australian band ever to achieve this

SAVAGE GARDEN's debut album was released on the 24th March in Australia and sold platinum (70 000 copies) within tree days of release.

April Fools Day brought SAVAGE GARDEN's biggest success to date when their album debuted in the NUMBER 1 position on the both National Chart, Whilst TRULY MADLY DEEPLY scaled the charts to also get to the No.1 position. Savage Garden are the first Australian band to achieve this.

Pytania

1. By whom was the first album of Savage Garden produced?

2. What is the title of this first album?

3. How many people were involved in producing the album and what were their responsibilities?

4. How many copies of it did they sell?

5. What is the title of the song that reached NUMBER 1 position?

2. Pary uczniów otrzymują pierwszą cześć piosenki "Truly Madly Deeply" z pustymi miejscami. Ich zadanie polega na ułożeniu własnych słów do piosenki. Nauczyciel sprawdza wykonanie zadania, prosząc uczniów o odczytanie ich wersji piosenki.

I'll be .....................

I'll be ..................... I'll be .....................

I'll be .....................

I'll be ..................... be everything that .......................

I love you ........... with every ....................... 

truly madly deeply do ...

I will be strong I will be faithful.

Słuchanie piosenki

Uczniowie otrzymują tekst z pustymi miejscami. Zadanie polega na wypełnieniu luk. Po pierwszym słuchaniu uczniowie sprawdzają wykonanie zadania w parach. Po drugim słuchaniu nauczyciel sprawdza wykonanie zadania z całą klasą, prosząc uczniów o odczytywanie po kolei wersów piosenki. 

Truly Madly Deeply

I'll be .......................

I'll be ....................... I'll be ..........................

I'll be .......................,

I'll be ..................... be everything that ........................

I love you ............... with every ............... truly madly deeply do..

I will be stroig I will be faithful

'cause i'm counting on

A new ........................

A reason for ........................ 

A deeper meaning.

I want to ....................... with you .............................

I want to ....................... with you .............................

I want to ....................... like this .............................

'til the sky ....................... on me..

And when the ............... are shining brightly in the velvet sky,

I'll make a wish send it to ............ than .............. you want to cry..

The ....................... for all the .................. in the certainty.

That we're surrounded by the ................. and ..................... of..

The highest powers. In lonely hours. The ................. devour you..

I want to ....................... with you .............................

I want to ....................... with you .............................

I want to ....................... like this ............................

Until the sky ...................... on me...

Oh can't you see it baby?

You don't have to ................................

'cause it's standing right here befor you.

All taht you need will surely come..

I'll be .......................

I'll be ....................... I'll be ..........................

I'll be .......................,

I'll be ..................... be everything that ........................

I love you ............... with every ............... truly madly deeply do..

I want to ....................... with you .............................

I want to ....................... with you .............................

I want to ....................... like this ............................

Until the sky ...................... on me...

Ćwiczenia po wysłuchaniu piosenki

Uczniowie pracują w parach. Wybierają pięć wyrazów i układają do nich definicje. Następnie, tworząc grupy czteroosobowe, czytają definicje a kolejna para zgaduje, o jakim wyrazie jest mowa. Przed rozpoczęciem tego zadania nauczyciel może ułożyć wspólnie z uczniami jedną definicję bądź podać własną definicję i poprosić uczniów o odgadnięcie wyrazu.